top of page
Heykel Sanatı
Yardımcı sayfalar - 4
Madencilik ve Heykel
Madencilik ve Heykel Sanatı Ortak Noktalar ve Farklılıklar

        Heykel ve heykelciliÄŸin tarihi eski zamanlara kadar uzanır. Dünyanın çeÅŸitli yerlerinde yapılan kazılarda mermer, aÄŸaç, taÅŸ, piÅŸmiÅŸ toprak, maden gibi çok çeÅŸitli malzemelerden yapılmış heykel ve heykelciklere rastlanmaktadır.  Bu heykeller bazen toplumdaki önemli kiÅŸileri yüceltmek için yapılmışken bazen de din ile ilgili tasvirleri gerçeÄŸe yansıtmak için yapılmıştır.

​

        Bu inceleme yazımızda Madensanat.org olarak madencilik ve onunla yakından ilgili heykel sanatının ortak noktalarını ve farklılıklarını inceleyip, ortak geçmiÅŸe sahip bu iki sektörü yakından tanımaya çalışacağız.

​

        Madencilik ve heykel sanatının en belirgin ortak özelliklerinden biri bildiÄŸiniz üzere ikisinin de deÄŸerli taÅŸlarla ilgili olmasıdır. Heykelcilik ortaya çıktığı tarihin ilk zamanlarından itibaren bir övünç ve minnet göstergesi olarak yapılmaktaydı. Bu durum onu deÄŸersiz taÅŸ ve madenlerden uzaklaÅŸtırdı. Çünkü bir lidere hediye edilmesi veya taptığı Tanrının figürünü içerip tapılması gereken heykelin sıradan bir taÅŸtan olmasını istememekteydiler.

​

        Bu durum heykelciliÄŸi madencilik ile yakınlaÅŸtırdı. Çünkü büyük ve görkemli heykeller ortaya çıkarabilmek için geniÅŸ mermer madeni rezervlerine ihtiyaçları vardı. Türkiye’deki mermerlerinin büyük bir kısmının üzerinde Romalılar, Bizanslılar ve Yunanlar tarafından iÅŸlenmiÅŸ onlarca heykel bulunmasının bu nedenle tesadüf olmadığını anlayabiliyoruz.

​

        Mısır kültüründeki heykel örnekleri de madencilik ile yakından ilgiliydi. Antik mısır maden sektörü açısından geniÅŸ bir sahaya sahipti ve maden ocakları aktif ÅŸekilde kullanılmaktaydı. Bu durum heykelcilik alanına da etkilemiÅŸtir. Dönemin neredeyse tüm krallarına, prenslerine, rahiplerine hatta memurlarına bile ait heykeller yapılmıştır. YoÄŸun taÅŸ ve altın madenleri yapılan heykellerde altın detaylarının kullanılmasına bile yol açmıştır.

​

        Madencilik yapılış amacıyla heykel sanatından ayrılmaktadır. Her ne kadar tarihin ilk yıllarından beri madencilik süre gelse de geliÅŸimi endüstri çağının baÅŸlaması ile olmuÅŸtur. Süregelen sanayi devrimi ile özellikle deÄŸeri gitgide artan kömür madeni üzerine yoÄŸunlaÅŸan bu sektör, endüstrinin enerji ihtiyacını karşılamaya yoÄŸunlaÅŸmıştı. Ancak heykel sanatı bu sırada hala devam etmekteydi. Yapılan eserler sanatçının kendinden bir yansıması olarak ortaya çıkmaktaydı. Yani madenciliÄŸin amacı ekonomi iken heykelcilik sadece sanat görevini yerine getiriyordu.

​

        Heykel sanatı da madencilik de oyma ve kazma eylemleri ile ortaya çıkmaktadır. Her ne kadar farklı boyut ve türde gereçler kullanılsa da ikisinde de temel amaç kazarak deÄŸerli olanı ortaya çıkartmaktır. Madencilik geliÅŸen teknoloji sayesinde kazma ve oyma iÅŸlemlerini daha modern makinelerle gerçekleÅŸtirebilmektedir. Ancak heykel sanatında böyle bir durum henüz söz konusu deÄŸildir. Ä°nce iÅŸçilik ve bakış açısı gerektiren detaylar hala heykelciliÄŸe ait oyma malzemeleri ile yapılmaktadır.

​

        Her ne kadar birbirinden ayrı ve farklı gibi gözükse de madencilik ve heykel sanatı ile ilgili kesin bir yorum yapmamız mümkün deÄŸildir. Birbirlerinden zıt derecede farklılar da diyemeyiz, aynılar da diyemeyiz. Tarihte beraber yol alarak ilerleyen ve geliÅŸen iki ayrı sektördürler aslında. Birbirlerinin içine geçmiÅŸ vaziyette de yol almaya devam ederler.

​

​

bottom of page