Resim Sanatı
Yardımcı sayfalar - 3
Van Gogh ve MadenciliÄŸe Ä°lgisi
Van Gogh ve MadenciliÄŸe Ä°lgisi
Resim sanatı deyince ÅŸüphesiz aklınıza gelen ilk isimlerden biri Van Gogh’tur. Dünyada resim sanatının en baÅŸarılı ve önemli sanatçılarından olan Hollandalı art izlenimci Van Gogh’un hayatında madencilik ayrı bir önem arz etmektedir. Bunu hem döneminde yaptığı tablolardan hem de kardeÅŸine yazdığı ve sonradan belge niteliÄŸi taşıdığı için koruma altına alınan mektuplarından anlamaktayız. Gelin Van Gogh’un madenciliÄŸe karşı bu ilgisinin ve merakının sebebini birlikte okuyalım.
​
Van Gogh orta halli bir ailenin çocuÄŸu olarak doÄŸmuÅŸ ve sakin bir çocukluk geçirmiÅŸtir. Resim yapmaya daha bu yaÅŸlarda baÅŸlasa bile asıl ressam olmaya karar vermesi 27 yaşında olmuÅŸtur. Ä°ÅŸte madencilik hikayesi burada baÅŸlıyor.
Ressam olmaya karar vermeden birkaç yıl önce Van Gogh dine karşı aşırı ilgi duymaya baÅŸlar ve din adamı olmaya karar verir. 25 yaşındayken vaizlik yapma arzusu içine girer ve Belçika gider. Din eÄŸitimi almamış olmasına raÄŸmen Van Gogh, Mons kenti yakınlarındaki Wasmes köyüne alaylı vaiz olarak atanır. Bu köy geçimini kömür madenciliÄŸi ve kömür sanayisi ile saÄŸlamaktadır.
Burada görev yaptığı süre zarfında maden çalışanlarını yakından inceleme fırsatı bulan Van Gogh, içinde bulunduÄŸu durumu hem o dönem çizdiÄŸi tablolara hem de mektuplularına yansıtır. Daha çok natürmortlar ve çalışan köylü tasvirleri bulunan ilk eserlerinde bu esintileri çok net görebilmekteyiz. Bu çalışmaları ile daha sonra resmettiÄŸi eserler arasındaki en büyük fark canlı renkler kullanmamış olmasıdır.
Buradaki hayatı Van Gogh’u hem ressamlık kariyeri açısından hem de hayattaki konumu açısından önemli bir yere sahipti. Orta sınıftan gelen Van Gogh ilk kez iÅŸçi sınıfı ile tanışma fırsatı bulmuÅŸtu. Buradaki maden iÅŸçilerinin hayatlarından çok etkilenen Van Gogh ressam olduktan sonra da konularını buradan seçti. O zamanlar hayran olduÄŸu ressam Jean Fronçois Millet gibi o da iÅŸçi yaÅŸamını resimlerine dökmek istiyordu.
Maden ocaklarında geçirdiÄŸi süre zarfında Van Gogh yoÄŸun olarak ilk kez doÄŸayla çalışmaya baÅŸladığını belirtmiÅŸtir. Madencilerin oturduÄŸu kulübelere orada bulunduÄŸu zamanlarda yaptığı resimlerde yer verirken kariyeri boyunca da bu temayı çokça kullandı.
Van Gogh’un maden ocaklarında yaptığı resimlerden çok azı günümüze kadar ulaÅŸabilmiÅŸtir. Yazdığı mektuplarda resimlerinin çoÄŸunu imha ettiÄŸini belirtmiÅŸtir. Sanat eleÅŸtirmenleri Van Gogh’un bu davranışının sebebini kendi tarzını bulmaya çalıştığı belirsiz dönemi hatırlattığı için o tablolardan rahatsız olduÄŸuna baÄŸlamaktadır. Maden köyünde geçirdiÄŸi zorlu yaÅŸamdan sonra Van Gogh kesin olarak yaÅŸamına ressam olarak devam etmek istediÄŸini anlamıştı.
Günümüzde Van Gogh’un resimlerine model olan maden ocağı faaliyetlerine devam etmemektedir. Ancak o dönem maden ocağına giriÅŸ için kullanılan bir noktada Van Gogh’un anıtı bulunmaktadır. Bunun yanı sıra onun anısını yaÅŸatmak için her yıl Ocak-Mayıs ayları arasında “Borinage’deki Van Gogh” adlı sergi düzenlenmektedir
​
​