Resim Sanatı
Yardımcı sayfalar - 6
Realizm ve Maden
Resimde Realizm Akımı ve Madencilik
Dünyada sanat tarihi sosyal hayattan etkilenerek ilerleme göstermiÅŸtir. Sosyal geliÅŸimler, yönetim ÅŸekilleri, bilimsel bulgular, halkın sosyoekonomik durumu gibi birçok etken sanat tarihine yön vermiÅŸ ve yeni akımlar ortaya çıkarmıştır. Realizm de bu ÅŸekilde ortaya çıkmış sanat akımlarından biridir. Halkın kendisinin, iÅŸçi sınıfının resme konu olması realizm akımının göstergelerindendir.
​
19. yüzyılın ikinci yarısında resim camiasında romantizm akımı hakimdi. Bu dönemlerde yaÅŸanan bilimsel çalışmalar insanların sadece gördüÄŸüne inanması gerektiÄŸi düÅŸüncesini savunuyordu. Gözlem ve deneylerin sıklıkla gerçekleÅŸmesi ve gerçeÄŸe önem verilmesi Pozitivizm felsefesinin ortaya çıkmasına neden olmuÅŸtu. Pozitivizm etkisi olarak da resim alanında realizm akımı ortaya çıkmıştır. Realizm bunun yanı sıra Romantizmin aşırı duygusallık yarattığı ortama da tepki niteliÄŸindeydi.
​
Realizm de konular gerçek yaÅŸamdan alınmaktaydı. YaÅŸanan veya gözlenen gerçek tüm çıplaklığıyla sanata aktarılıyordu. Bu sanat akımı ile ortaya çıkan tablolar adeta bir fotoÄŸraf makinesi gibi yaÅŸamı birebir yansıtıyordu. Realist sanatçılar çalışmalarında sıradan insanlar olarak tanımlanan köylü, iÅŸçi, emekçi veya üretici sınıfların yaÅŸamına yer vermektedirler.
​
Toplumun temelde deÄŸiÅŸtiÄŸi bu dönemde sanat camiası da bu deÄŸiÅŸime ayak uyduruyordu. Ä°ÅŸçi sınıfının kendini duyurduÄŸu bu yıllarda maden ocakları ve maden iÅŸçileri de çokça tablolarda yerini bulmuÅŸtu. Realizm akımının en çok bilinen tablolarından biri olan Gustave Courbet’in “TaÅŸ Kırıcılar” adlı eseri bu durum en iyi örneklerindendir. Sıradan maden iÅŸçilerinin hayatı gerçekçi ve sade bir tablo ile karşımıza çıkmaktadır.
​
Tabloda gördÄŸümüz iki kiÅŸiden biri oldukça yaÅŸlı iken, diÄŸeri ona göre genç bir kiÅŸidir. Sanatçı bu bakış açısıyla topumda her yaÅŸtan kiÅŸinin maden iÅŸçisi olarak çalıştığını belirtmek istemiÅŸ ve iÅŸçi sınıfının hayatına dikkat çekmeye çalışmıştır. Hayatın zor tarafları gerçekçi, tutarlı ve abartılmış duygulardan arındırılmış ÅŸekilde, olduÄŸu gibi resmedilmeye baÅŸlanmıştır.
​
Kullanılan kahverengi ve gri renkler iÅŸin ve hayatın zorluÄŸunu daha iyi yansıtmak için seçilmiÅŸtir. Resmedilen kiÅŸilerin içinde bulunduÄŸu atmosferi en iyi ÅŸekilde yansıtabilmek için canlı renklerden uzak durmayı tercih etmiÅŸtir.
​
Toplumun emekçi kısmını resmetmeyi ve onların hayatlarını insanlara aktarmaya çalışan ressamların arasında Ted Holloway gibi iÅŸçi sınıfından gelen ressamların yanı sıra Van Gogh gibi madenciler ile hikayesi yaÅŸamının bir kısmında kesiÅŸmiÅŸ ve onlara hayran kalan ressamlar da mevcuttur. “TaÅŸ Kırıcılar” ve Realizm akımı bu açıdan incelendiÄŸinde sanatın ve sanatçının toplumdaki sosyal, kültürel ve ekonomik deÄŸiÅŸimlerden etkilendiÄŸi rahatlıkla görülebilir ve yorumlanabilir
​
​